Information om nätverke

Foto: Mia Ullin
Helene Runnevik, ab g.persson, Arne Mattisson, Svefak och Maths Ehrenström från Möteskraft är alla eniga om att Uppsala Basket Nätverk är en relationsskapande mötesplats.

Mötesplats för affärsgivande relationer

Att idrotten i många fall är beroende av näringslivets sponsring är ingen nyhet. Men att målmedvetet arbeta för att ge sponsorerna en viktig mötesplats för att knyta affärskontakter är kanske mindre vanligt.

Uppsala Basket Nätverk startade för fem år sedan med cirka 75 företag som alla var sponsorer till Uppsala Basket. Syftet med nätverket var att skapa ännu bättre förutsättningar för klubbens sponsorer att stärka sina affärsrelationer och göra fler affärer.

– Att starta ett nätverk som skulle öka mervärdet för sponsorerna var en medveten strategi, säger Maths Ehrenström, en av drivkrafterna bakom Nätverket. Jag är övertygad om att klubben inte varit där den är idag om inte Nätverket funnits.

Arne Mattisson på Svefak kom i kontakt med Uppsala Basket Nätverk i våras. Arne upplever att man förvaltar och tar hand om sponsorerna på ett positivt sätt som gör att man känner sig väl mottagen och menar att det är skillnad mellan att vara med i Nätverket och att vara sponsor i andra sammanhang.

– Det är en väl fungerande tanke bakom och alla som är med hjälper till att utveckla Nätverket aktivt, säger Arne Mattisson.

Arrangemang kring matcherna
Det speciella med Nätverket, i jämförelse med andra affärsnätverk, är att man har möjlighet att deltaga i olika arrangemang kopplat till basketsporten. Man arrangerar till exempel nätverksträffar i samband med matcherna och storbildssändningar av bortamatcher.

– Egentligen är jag inte så sportintresserad, säger Arne Mattisson. Men jag ser möjligheterna att få payback på min insats. Dessutom är det ett väldigt trevligt sätt att träffa andra människor från Uppsalas näringsliv. Även om man inte kan något om basket är det kul.

Helene Runnevik har varit med i Nätverket sedan hon började på ab g.persson för två år sedan, men företaget har varit med längre.

– Jag kunde ingenting om basket tidigare, men intresset har vaknat. Nu har man lite mer koll, säger Helene.

Lust att nätverka skapar otvungna möten Nätverket består idag av ca 130 företag som träffas i snitt varannan vecka. Vid varje möte kommer cirka 20 personer. Under mötet får alla ge en kort presentation av sitt företag, även eventuella gäster som är medbjudna. De flesta upplever att det är bra att alternera mellan morgon, lunch och kväll för mötena. Deltagandet ska bygga på lust, man ska inte känna sig tvingad, utan det ska vara roligt att komma.

– Visserligen är det en strukturerad mötesform, men på ett mer otvunget sätt än i andra nätverk, menar Helene Runnevik.

Många av sponsorerna ser sin medverkan långsiktigt, som ett sätt att skapa relationer och få bra kontakter på sikt.

– Det är okomplicerade möten. Man träffar många intressanta människor som tveklöst kan utvecklas till affärsrelationer, säger Arne. Vi har även skrivit avtal via Nätverket, så medlemskapet har redan gett en affär.

Champagneprovning på schemat
Medlemmarna turas om att anordna mötena och får då möjlighet att ”bjuda hem” de andra företagen till sitt företag ungefär en gång per år. Många ser värdet i det och lägger ner mycket engagemang för att skapa intressanta föredrag och aktiviteter. Svefak har till exempel ordnat champagneprovning och ab g.persson bjöd på provkörning av de senaste Volkswagenmodellerna. Det har också bjudits på julbord på Flustret och middag på O´Connors. Värdföretaget bjuder på förtäringen och får lite extra tid att berätta om sitt företag.

– Många nätverk har som regel att inte ta med fler än ett till två företag från samma bransch, säger Maths Ehrenström, men alla får vara med i Sallén Basket Nätverk. Det är som vilken handelsplats som helst, du gör affärer med vem du själv vill som du känner att du vill anlita och samarbeta med.

Stort behov av att nätverka
Varje år görs också en marknadsresa bestående av en 24-timmarskryssning. Här blir det ännu tydligare hur stort behovet av att nätverka är; senast arrangerades en konferens i färjeterminalen innan avgång, eftersom medlemmarna ville ha mer tid tillsammans.

– En av våra framgångsfaktorer är att vi ska ha kul tillsammans, säger Maths Ehrenström. Nätverkets uppdrag är inte att göra affärer, det lämnar vi åt företagen själva. Det vi gör är att skapa en mötesplats som är kopplad till basketen och som i sin tur genererar affärsgivande relationer.

Under konferensen diskuterades bland annat vad Salléns Basket kan göra för att sponsorerna ska få ut mer av sitt engagemang och hur själva Nätverket kan utvecklas ännu mer.

– Ett långsiktigt nätverkande och relationsbyggande bygger och stärker sponsorernas varumärken. Det räcker inte att vara känd, man vill känna dem man gör affärer med, avslutar Maths Ehrenström.

Mia Ullin



Information om nätverket

Mötesplats för affärsgivande relationer
Att idrotten i många fall är beroende av näringslivets sponsring är ingen nyhet. Men att målmedvetet arbeta för att ge sponsorerna en viktig mötesplats för att knyta affärskontakter är kanske mindre vanligt. Att idrotten i många fall är beroende av näringslivets sponsring är ingen nyhet. Men att målmedvetet arbeta för att ge sponsorerna en viktig mötesplats för att knyta affärskontakter är kanske mindre vanligt.
Läs mer


Över 130 företag i nätverket
Nätverket består idag av ca 130 företag som träffas i snitt varannan vecka. Vid varje möte kommer cirka 20 personer. Under mötet får alla ge en kort presentation av sitt företag, även eventuella gäster som är medbjudna. De flesta upplever att det är bra att alternera mellan morgon, lunch och kväll för mötena. Deltagandet ska bygga på lust, man ska inte känna
Kontakta oss
Gunnar Preuss
Marknadschef
[email protected]
0708-22 09 92

Magnus Lundgren
Marknadsgruppen
[email protected]
0706-83 34 04
Samarbetspartners





PLATINA - partners

























GULD - partners
SILVER - partners


Fiba Europe
Fiba Europe